Čeká vás na centru inspekce českého nebo slovenského SÚKLu? Nepropadejte panice! V tomto článku najdete cenné tipy, jak inspekce probíhá a na co se inspektoři zaměřují především.
Komunikace s inspektory probíhá prostřednictvím hlavního zkoušejícího. Ten předá informace zadavateli. Inspektoři si kontrolu obvykle rozloží do několika dnů a jsou vždy minimálně dva. Kontrolují se všechny aspekty klinického hodnocení a snažíse obsáhnout co nejvíce v rámci času, který mají k dispozici.
Zadavatel (nebo zástupce) si vyžádá požadované dokumenty od data managementu a stáhne si příslušné monitoring reporty. Pokud nemůže poskytnout některé z požadovaných dokumentů, podá písemné vyjádření. Kontroluje se především:
Informované souhlasy
- Proces popsaný ve zdrojové dokumentaci.
- Předložení a schválení příslušného dokumentu.
- Implementaci na centru.
- Samotný dokument Informovaného souhlasu.
Podání a schválení
Všech dokumentů, včetně jejich obsahu.
Roční zprávy
Obsah i včasné podání.
Potvrzení o pojištění
Kalibrační certifikáty
Investigator Site File
Jeho úplnost a aktuálnost. Důležité je nezapomínat na vytváření Note to File na příslušných místech – neměly by zde být žádné „prázdné záložky“.
Zkoušený produkt
Jeho příjem, skladování, vydávání a destrukce (příslušná dokumentace k tomu).
Zdrojová dokumentace pacientů
Způsobilost vybraných pacientů musí být potvrzena na základě historické zdrojové dokumentace, stejně jako souběžná medikace. Zdrojová dokumentace, screeningové zprávy a eCRF musí být konzistentní. Jaký typ zdrojové dokumentace centrum používá, jak se s ní nakládá, její poskytování pacientovi a jak bude archivována.
Závažné nežádoucí účinky
Inspektoři si vyžádají seznam SAE.
Odchylky od protokolu
Životopisy
Hlavního zkoušejícího a spoluzkoušejících, včetně informace o školení v GCP.
Delegation of Authority
Visit log
Source Data log
Screening a Enrollment log
Hlavní zkoušející si také musí připravit smlouvy nebo potvrzení o platbách. Inspektoři si je mohou vyžádat k nahlédnutí.
Hlášení pacientů při vstupu/výstupu z klinického hodnocení příslušné zdravotní pojišťovně, hlášení SAE a praktickému lékaři při vstupu pacienta do klinického hodnocení (specifické pro Slovensko).
Součástí inspekce je také rozhovor s hlavním zkoušejícím nebo monitorem.
Nezbytná je proto perfektní znalost Protokolu, Monitoring Planu, GCP a dalších relevantních dokumentů.
Inspektoři požadují mít vše písemně zdokumentované. Ústní odůvodnění nestačí. Co je psáno, to je dáno – zde platí beze zbytku, protože pouze zdokumentované problémy jsou inspektory akceptovány.
Za tyto cenné informace mnohokrát děkuji zkušené monitorce, Kataríně Húšťové, která zrovna nedávno pomáhala s přípravou centra na inspekci ŠÚKLu.
Jsem mentorkou monitorek klinických hodnocení a autorkou projektu Magic CRA.
Učím monitorky, jak se stát hvězdou v oblasti monitoringu klinických hodnocení. Svým klientkám pomáhám uspět při pohovoru na manažerské pozice. Sdílím know-how, jak efektivně vést týmy. Ukazuji cestu, jak se stát sebevědomou a úspěšnou manažerkou, která se uplatní v silné konkurenci a to i v zahraničí.
Propojme se na LinkedIn