Patients‘ retention není je opruz, kterým studijní management týrá monitory a studijní manažery. Je to vedle náboru nejdůležitější aspekt úspěšných klinických hodnocení!
Proč?
Protože když ze studie vypadávají pacienti, vede to k odchylkám, které mohou zkreslit výsledky studie. Proto je důležité začít s plánováním retention strategy již před zahájením studie.
Důvody, proč pacient ukončí účast ve studii:
Strach z placeba
Obavy z nežádoucích účinků
Nedostatek informací o studii
Nedostatek respektu k jeho osobě
Bolestivost výkonů, časté odběry krve
Časová náročnost studijních procedur, které mu působí problémy v práci
Řešení?
Je především nutné uvědomit si, že účastník klinické studie není jen číslo. Je to odvážný hrdina, který dává k dispozici údaje, ze kterých může vzniknout inovativní lék. A proto je potřeba tak s ním zacházet – pacient vždy na prvním místě!
Monitor si musí se studijním týmem před zahájením studie na centru odsouhlasit tzv. Site Recruitment and Retention Plan. Nejde o nic jiného než o plán, jak bude centrum oslovovat a získávat pacienty, ale i jak si je po dobu studie udrží.
Zde je několik tipů, jak na fungující retention strategy:
- Vytvoření důvěryhodného a příjemného prostředí, kde je pacient vítán a kam se těší, je zásadní.
- Účastník studie nesmí trávit dlouhý čas v čekárně.
- Příjemné prostředí čekárny, kde si může čekání zkrátit čtením časopisů, sledováním TV, nebo využít WIFI připojení zdarma.
- Pozorně ho vyslechnout a vysvětlit mu všechny aspekty studie.
- Proaktivně se ptát na jeho obavy.
- Probrat s ním benefit účasti při zařazení do ramena s placebem.
- Připravit edukační materiály i pro rodinné příslušníky, kteří mohou pacientovi účast ve studii vymlouvat.
- Vysvětlit pacientovi, na jaké finanční náhrady má nárok.
- Nastavit si s ním komunikační kanál (email, telefonát, sms) a kdy je pro něj kontakt nejlepší.
- Posílat mu zprávy s připomenutím příští návštěvy.
- Zajímat se pravidelně mezi návštěvami o to, jak se mu daří.
- Vítané může být i rozesílání newsletteru s novinkami ze studie a s různými tipy na úpravu životosprávy, cvičení, apod.
Nesmírně důležitá je pozice studijní koordinátorky, která hraje hlavní roli ve vytvoření důvěry mezi pacientem a centrem.
A jaké jsou signály, že o účastníka ve studii může centrum přijít:
Nedostavuje se na návštěvy
Opakovaně si na něco stěžuje
Není k zastižení na své adrese
Vypíná si mobil nebo nezvedá hovory
Jsem mentorkou monitorek klinických hodnocení a autorkou projektu Magic CRA.
Učím monitorky, jak se stát hvězdou v oblasti monitoringu klinických hodnocení. Svým klientkám pomáhám uspět při pohovoru na manažerské pozice. Sdílím know-how, jak efektivně vést týmy. Ukazuji cestu, jak se stát sebevědomou a úspěšnou manažerkou, která se uplatní v silné konkurenci a to i v zahraničí.
Propojme se na LinkedIn